El portal Ubterm dels Serveis Lingüístics de la Universitat de Barcelona ha incorporat elDiccionari de fiscalitat, elaborat pel Grup d'Innovació Docent en Economia dels Impostos.
Aquest diccionari recull 244 conceptes sobre fiscalitat que formen part de la docència d'aquesta matèria i pretén ser una eina de suport i acompanyament per a alumnes i estudiosos d'aquest camp, i també un instrument de normalització molt útil per a les empreses dedicades a aquest àmbit d'especialitat.
Després de dos anys de funcionament del servei gratuït de correcció gramatical que ofereix Softcatalà, a hores d'ara aquesta eina conté 130.000 arrels de paraules que poden generar més d'un milió de formes i disposa de 2.200 regles de revisió.
En els textos revisats pel corrector, apareixen subratllats errors ortogràfics, errors gramaticals o tipogràfics i recomanacions d'estil. Fent clic en les paraules assenyalades, s'obtenen suggeriments de correcció, si n'hi ha.
A més a més, des del mes de febrer qui vulgui pot suggerir paraules perquè siguin incorporades al diccionari del corrector.
L'Institut Ramon Llull ofereix 20 capítols d'una sèrie amb cinc personantatges diferents que parlen català amb accents diversos. 4cats és un material divertit i útil per millorar el vocabulari, la comprensió oral i les expressions en llengua catalana.
Es poden veure tots els capítols per ordre cronològic, però també es poden classificar per grau de dificultat (nivell baix, mitjà i alt). A més del vídeo també hi trobareu la transcripció de les converses, una explicació sobre el context sociolingüístic, l'explicació d'algun aspecte gramatical i el significat de paraules i expressions difícils.
La informació de la pàgina web està disponible en català, castellà, anglès, francès i italià.
Vint-i-quatre comerços de Cubelles s'han adherit recentment a la xarxa d'establiments que col·laboren amb el CPNL per fomentar l'atenció al públic en català.
L'adhesió a aquesta xarxa pressuposa que l'establiment es compromet, per un costat, a fer la primera atenció als clients en català i mantenir la conversa en aquesta llengua, sempre que sigui possible, i, per l'altre, a garantir que les persones que vagin a l'establiment trobaran facilitats per expressar-se i ser ateses en català, encara que el parlin amb dificultat.
Des de finals d'abril a començaments de juny s'han fet 7 sessions sobre "Comunicació i atenció als clients" per a alumnes dels cursos de formació ocupacional, fruit de la col·laboració estable entre el Servei de Català del Garraf i Vilanova i la Geltrú i el Servei d'Ocupació de l'Institut Municipal d'Educació i Treball (IMET).
La formació dels alumnes dels cursos de Serveis de bar i cafeteria, Activitats de venda i Venda telefònica s'ha completat amb una sessió monogràfica que pretén informar sobre el context sociolingüístic actual i conscienciar del rol dels treballadors que atenen els clients o usuaris d'un servei.
En el marc de la campanya de promoció de l'ús de la llengua catalana en el lleure, la cultura i els jocs "I tu, jugues en català?", 160 alumnes dels cursos de català per a adults del CNL l'Alt Penedès i el Garraf han participat en el concurs d'autobiografies lúdiques "A què jugaves quan eres petit?", que s'ha dut a terme durant els mesos de maig i de juny de 2015.
Els establiments adherits a la campanya que han col·laborat en el concurs com a jurat i amb l'obsequi d'un joc en català per als guanyadors són: Vilanova i la Geltrú: Abacus, Juguettos, Chacón Joguines i La Guirnalda; Vilafranca: Abacus, Juguettos i Ca la Madrona; Ribes: Racons i Papereria Ninfa; Sant Sadurní: Creixell i Costa.
PIMEC atorga el premi a la Qualitat Lingüística en el món empresarial de 2015 a l'empresa Llagurt per fer ús de la llengua catalana com a eina d'integració i innovació a l'empresa.
Aquesta empresa, que compta amb 18 establiments, va començar a col·laborar amb el Consorci per a la Normalització Lingüístic l'any 2013, en el programa del "Voluntariat per la llengua".
Les 50 dades que recull l'informe de la Plataforma per la Llengua d'enguany presenten la situació del català a tot el domini lingüístic. Aquesta informació prové de diverses fonts i s'estructura en apartats diferents.
En l'àmbit de l'empresa i el consum, la situació descrita és desigual: el 55% dels llibres venuts per Sant Jordi el 2014 van ser en català; el català és la llengua més utilitzada als centres de treball de Catalunya (el 45,5% diuen que és la llengua més freqüent); 30 de cada 100 comerços de Barcelona no atenen els clients en català; 100 empreses de jocs i joguines inclouen el català en els seus productes distribuïts als territoris de parla catalana (un 10% del total); 23.534 nous dominis.cat registrats el 2014, rècord històric.
El català ha crescut com a llengua de consum de llibres, cinema i teatre. Segons dades de l'enquesta Òmnibus 2015, realitzada pel Centre d'Estudis d'Opinió (CEO), un 35,4% dels catalans prefereix la llengua catalana alhora de llegir llibres, xifra que suposa 3,8 punts percentuals més que a la darrera onada de l'any passat; un 22% la tria per consumir cinema, 1,1 punts més que l'any passat, i és la llengua preferida per anar al teatre per a un 37,5% de la població, 3 punts més que en l'enquesta anterior.
SC del Garraf i de Vilanova i la Geltrú
Rasa del Miquelet, 16
08800 Vilanova i la Geltrú
Tel. 93 811 57 73
Fax: 93 811 58 22
A/e: penedesgarraf@cpnl.cat
SC del Garraf i de Vilanova i la Geltrú
Rasa del Miquelet, 16
08800 Vilanova i la Geltrú
Tel. 93 811 57 73
Fax: 93 811 58 22
A/e: penedesgarraf@cpnl.cat
SC de Vilafranca i l'Alt Penedès
C. de Pere el Gran, 32
08720 Vilafranca del Penedès
Tel. 93 890 61 79
Fax: 93 818 05 01
A/e: penedesgarraf@cpnl.cat